مبانی نظری ملاک های تشخیصی DSM – IV – TP برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی 32 صفحه + docx

به صفحه فایل مبانی نظری ملاک های تشخیصی DSM – IV – TP برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی خوش آمدید.

مبانی نظری ملاک های تشخیصی DSM – IV – TP برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل: docx

تعداد صفحات: 32

حجم فایل: 58 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

مقدمه

زیگموند فروید معقتد بود که صفات شخصیتی به تثبیت در یکی از مراحل رشد روانی جنسی مربوطند. بسیاری از مردم به خصوص افراد تنها، غریب و ترسو که غالباً برچسب اسکیزوئید و اسکیزوتایپال به آن ها زده می شوند از مکانیسم دفاعی خیال پردازی به حد افراط استفاده می کند. آن ها آرامش و رضایت را در اندرون خود و با ساختن دنیایی خیالی، به خصوص دوستان خیالی، می جویند. غالباً افرادی بسیار کناره گیر و منزوی به نظر می رسند (کاپلان و سادوک، 2003،ص498).

کودکان دارای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نیز نشانه های شبیه به اختلالات دسته A دارند. این کودکان ممکن است گوشه گیر به نظر آیند، روابط اجتماعی کمی داشته باشند، دچار اضطراب اجتماعی شدید شوند و نسبت به انتقاد بسیار حساس باشند. علاوه بر این، آنها ممکن است خیال پردازی های عجیب و غریب داشته باشند و از زبان خاص استفاده کنند، ویژگی هایی که ممکن است موجب شود توسط همسالانشان دست انداخته شوند (ویگ، 2007، ص36).

این افراد به دلیل نحوه ی تفكر، طرز رفتار، ارتباط با دیگران و نحوه لباس پوشیدن، عجیب و غریب به نظر می رسند. آن ها از دیگران فاصله می گیرند و از مردم جدا هستند، به جای توجه به محرك های محیطی بیشتر جذب محرك های درونی خود می شوند و نسبت به آن ها واكنش نشان می دهند، به همین دلیل افكار و گفتارشان از انسجام لازم برخوردار نیست. در هنگام ارتباط با دیگران حواسشان جمع نیست و از موضوعی به موضوع دیگر می پرند. هیجان هایی كه ابراز می كنند متناسب با محرك های هیجانی نیست. به تله پاتی و غیبت گویی بسیار معتقدند و به دیگران مشكوكند و افكار عاطفی دارند ( افكار انتساب یعنی این كه تصور می كنند رفتار دیگران و رویدادهای تعادلی به آن ها اشاره دارد) در كنار هیچ كس احساس راحتی نمی كنند و به همین دلیل با دیگران رابطه نزدیك ندارند. در پاسخ به سوالات ساده بسیار فلسفه بافی می كنند و پاسخ های عجیب و غریب می دهند، آنها از نوعی تجربیات ادراكی صحبت می كنند كه ممكن است حتما به شكل توهم جلوه گر شود. احساس می كنند قدرت های فراحسی دارند. معمولا”، وقتی از نظر اجتماعی مضطرب می شوند برای حمایت و محافظت از خویش تصور می كنند ادراك های فراحسی مانند تله پاتی و پیش نویس كردن وقایع می تواند به آن ها كمك و از خطر حفظ شان كند (گلشنی، 1388، ص98).

این ویژگی ها و نشانه ها در کودکی جزء علائم و نشانه های پیش از بیماری هستند و قبل از آن که فرآیند بیماری خود را آشکار کننددر فرد وجود دارند. علائم و نشانه های مقدماتی بخشی از اختلال در جریان تکوین است که این نشان دهنده اختلال شخصیت اسکیزوئید یا اسکیزوتایپال در کودک است که می تواند زمینه ساز اختلال اسکیزوفرنی می تواند باشد. این کودک شخصیتی درونگرا، فعل پذیر و آرام دارد و صاحب دوستان معدودی است. از بازی های تیمی پرهیز می کند و از فعالیت های اجتماعی کناره گیری می کند (کاپلان و سادوک، 2003، ص29).

از جمله ویژگی های اصلی اختلال شخصیت اسكیزوتایپی، یك الگوی فراگیر از كاستی های اجتماعی و بین فردی است كه علاوه بر تحریف های شناختی یا ادراكی و رفتارهای عجیب و غریب با ناراحتی حاد و ظریف برای برقراری روابط صمیمانه مشخص می شود. این الگو از جوانی آغاز می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسكیزوتایپی، اغلب افكار عطفی[1] دارند، یعنی تغبیرهای نادرستی از حوادث و رویدادهای علی بیرونی دارد كه به ویژه برای خود فرد معنای مخصوص و غیر عادی دارد. این گونه افكار را باید از هذیان های انتساب كه در آن ها این باورها با اعتقاد راسخ هذیانی حفظ می شوند، تفكیك كرد. این افراد خرافاتی هستند و نسبت به پدیده های غیر طبیعی كه فراتر از هنجارهای خرده فرهنگی آنها است اشتغال ذهنی دارند. آنها ممكن است احساس كنند كه قدرتهای ویژه ای برای پیش بینی حوادث قبل از رخداد آنها و یا خواندن اندیشه های دیگران دارند. این افراد ممكن است معتقد باشند كه روی دیگران كنترل جادویی دارند كه می تواند مستقیا” اعمال شود یا غیر مستقیم از طریق انجام آداب جادویی صورت گیرد. این افراد دگرگونی هایی ادراكی دارند، گفتار آنها حاوی جمله ها و ساخت غیر معمول و عجیب می باشد. این گفتار اغلب نا مربوط ، مبهم ولی بدون انحراف از مسیر[2] یا به صورت گسته گویی است. پاسخ ها در این افراد كاملا عینی یا كاملا انتزاعی است و واژه ها و مفاهیم گاهی به شیوه های غیر عادی به كار می روند. این افراد در همنوایی بین فردی دچار مشكل هستند و در برقراری ارتباط با دیگران راحت نیستند. آنها در موقعیت های اجتماعی، به ویژه در حضور افراد غریبه مضطرب می شوند (انجمن روانپزشكی آمریكا، 2000، ص 1023).

فایل دیگر:  دانلود اقدام پژوهی حل مشکل روخوانی دانش آموز پایه پنجم زیر گروه روانشناسی و علوم تربیتی

در تفكیك كودكان مبتلا به اختلال شخصیت اسكیزوتایپی از گروه ناهمگون كودكان منزوی و عجیب كه رفتارشان با انزوای اجتماعی بارز، غیر عادی بودن یا زبان غریب مشخص می شوند و ممكن است تشخیص هایی از انواع خفیف تر اختلال اتیستیك، اختلال آسپرژر، اختلال زبان بیانی و اختلال زبانی دریافتی – بیانی مختلط در موردشان صدق می كند (همان منبع).

مرز بین روان آزردگی، روان گسستگی و اختلالات شخصیت با عبارات مختلفی بیان شده است: اسکیزوفرنی، شبه روان آزردگی، روان آزردگی ضد اجتماعی کاذب، پیش روان آزردگی، اسکیزوفرنی مرزی، روان گسستگی نهفته، اسکیزوفرنی نهفته، اسکیزوفرنی سرپایی و نهایتا اسکیزوتایپی (تورگرسن و دیگران، 2002، به نقل از محمد زاده و دیگران، 1386، ص4).

در افراد دارای ویژگی های شخصیتی اسکیزوتیپی مانند افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا احتمال وجود نقایص عصب روان شناختی در تعدادی از توانایی های شناختی از جمله حافظه، توانایی های روانی حرکتی، توجه و دشواری در تغییر دادن آمایه پاسخ وجود دارد.

علاوه بر این، شواهد زیادی حاکی از این است که بسیاری از این نقایص در نخستین رویداد روان پریشی و پیش از درمان شدن به وسیله داروهای ضد روان پریشی، در آن دسته از افراد دچار اسکیزوفرنیا که از نظر بالینی در حال بهبود هستند، افراد دارای ویژگی های اسکیزوتایپال و هم چنین در خویشاوندان درجه اول سالم آنان یافت می شود (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2000، ص1021).

افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوتیپی نیز مانند افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است این نقایص عصب- روان شناختی را داشته باشند. این نقایص از نظر بالینی به این دلیل معنادار هستند که با اندازه دشواری برخی از این افراد و افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در فعالیت های زندگی روزمره و هم چنین توانایی کسب مهارت ها در توان بخشی روانی اجتماعی رابطه دارند. به همین دلیل، ترکیب شدت نقایص عصب روان شناختی پیش بینی کننده نسبتاً نیرومندی برای فرجام اجتماعی و شغلی است (همان منبع، ص1018).

بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا با آسیب های اساسی در چندین حیطه از کارکرد شناختی مشخص می باشند (سایلکین[3]، 1991 و 1994). برای مشخص کردن ابعاد عصب شناختی که بازتابی از پیوستگی و ناپیوستگی بین اسکیزوتیپی و اسکیزوفرنیا می باشد، کانن و دیگران (1994) در مطالعه ای خانوادگی و به دنبال آن مطالعه ای را نیز بر روی دوقلوها (کانن و دیگران، 2000) انجام دادند. در مطالعه اول، مجموعه آزمون های جامع عصب روان شناختی بر روی 15 پروباند اسکیزوفرنیک، 16 نفر از همشیرهای سالم و 31 نفر گروه کنترل سالم اجرا شد. آزمون ها در محدوده های هفتگانه طبقه بندی شدند: انتزاع، توجه، حافظه کلامی، حافظه فضایی، زبان، توانایی استدلال دیداری فضایی و کارکرد حسی حرکتی. هم بیماران اسکیزوفرنیک و هم همشیرهای آن ها در مقایسه با گروه کنترل دارای آسیب های عصب روان شناختی بودند (گروه کنترل > همشیرها > پروباندها). هم چنین، پروباندهای همشیرها، الگوهای نقایص شناختی اشان مشابه هم بود. کنش های مربوط به انتزاع، توجه، حافظه کلامی و زبان


[1] ideas of reference

[2] derailment

[3] . Saylkin.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” مبانی نظری ملاک های تشخیصی DSM – IV – TP برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی ” نمودید تشکر می کنیم

فایل – مبانی نظری ملاک های تشخیصی DSM – IV – TP برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپی – با برچسب های زیر مشخص گردیده است:
ملاک های تشخیصی; DSM IV TP; اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *