علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد 71 صفحه + doc

به صفحه فایل علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد خوش آمدید.

نوجوانان دلی پاك و روحی پرشور دارند آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند و نیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند نوجوان نهال نو رسیده ای است كه برای رشد و بالندگی به باغبانی ، دلسوز و روشن بین نیاز دارد تا او را از آفتها و حادثه ها در امان دارد

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 71

حجم فایل: 58 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

پیشگفتار

نوجوانان دلی پاك و روحی پرشور دارند . آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند و نیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند. نوجوان نهال نو رسیده ای است كه برای رشد و بالندگی به باغبانی ، دلسوز و روشن بین نیاز دارد تا او را از آفتها و حادثه ها در امان دارد.

بها دادن به نوجوانان و در تربیت و ارشاد آنان كوشیدن بی گمان یكی از نشانه های آشكار رشد فرهنگی یك جامعه است . بر خلاف گمان برخی مردم ، تربیت به طور كلی كاری بسیار دشوار است بویژه تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچیدگیها و نكته های ظریف بسیاری است . شاید گفتة حكیمانه ی كانت متفكر و فیلسوف نامی آلمانی ، حق مطلب را در این زمینه ادا كرده باشد آنجا كه می گوید : دو كار هست كه در دشواری ، هیچ كار دیگری به پای آن نمی رسد ، مملكت داری و تربیت.

تربیت انسان از این جهت كه او موجودی پیچیده و عظیم است كاری سخت و دشوار می باشد. پیچیدگیهای روحی انسان به حدی است كه نمی توان رفتار او را به سادگی تحت ضابطه ای مشخص در آورد و از آن آسوده خاطر شد. برتراند راسل ، فیلسوف انگلیسی كه خود در بارة تربیت كتابهایی نگاشته است اعتراف می كند كه گفتار من در این زمینه بهتر از كردارم بود. این ها همه نشان می دهد كه نباید تربیت را كاری سهل و آسان پنداشت كه نیاز به هیچ گونه آموزش و تخصصی ندارد.

فرزندان ما در دوران خود مرحله های مختلف را طی می كنند و در هر مرحله نیازهای تربیتی ویژه ای دارند . بدون آشنایی با این مراحل تربیتی و برخورداری از مهارتهای لازم چگونه می توانیم فرزندان خود را تربیت كنیم. شاید برخی از پدران و مادران گمان می كنند كه اگر شرایط مادی و امكانات تحصیلی را برای فرزندان خود فراهم آورند وظیفه ی خود را به خوبی انجام داده اند حال آنكه وظیفه ی پدر و مادر بسیار فراتر از این هاست.

خانواده كانون پذیرایی از نسل آینده است در این كانون نهال ارزشهای انسانی ـ كه بذر آن در لحظه ی آفرینش در ضمیر آدمیان پاشیده شده است ـ باید رشد و نمو كرده درخت انسانیت به بار نشیند از این رو هیچ یك از نهادهای اجتماعی نقشی را كه خانواده در ساختار فكری ، روحی و اخلاقی انسان دارد نمی توانند ایفا كنند .

نابسامانی های اجتماعی در بسیاری موارد ناشی از نابسامانی در خانواده هاست و سعادت یك اجتماع بستگی كامل به وجود خانواده های سالم و سعادتمند دارد . در خانواده است كه انسان از لحظه های آغازین زندگی با تربیتی كه از پدر و مادر دریافت می كند شكل می گیرد و ناآگاهانه به مسیری خاص سوق داده می شود.

اگر خانواده ها نقش خود را بدرستی ایفا نكنند نهادهای اجتماعی دیگر از قبیل مدرسه ، رسانه های گروه و غیره این خلاء را نمی توانند پر كنند.

دشواریها و پیچیدگیهای تربیت فرزند در دوره نوجوانی بیش از هر دوران دیگر است زیرا در این دوره نوجوان بطور ناگهانی با جهش فكری و عاطفی خود را از دوران كودكی جدا می كند. شخصیت كنونی نوجوان می طلبد كه خانواده در برخورد با او روشن بین ، شكیبا و هوشیار باشد و به سرعت دریابد كه او دیگر یك كودك نیست . از این رو بسیاری از خانواده ها در روابط خود با فرزندان نوجوان مشكلاتی دارند كه اگر از آگاهیهای لازم برخوردار نباشند شاید این مسئله عواقب ناخواسته ای به دنبال داشته باشد.

بسیاری از مشكلات اخلاقی و رفتاری نوجوانان ریشه در برخوردهای نامناسب پدران ، مادران و مربیان دارد . تجربه نشان می دهد در بیشتر موارد كه نوجوانان به خانواده ی آگاه و مربی شایسته دسترسی دارند از زندگی سالم و موفقی برخوردارند ، این نشان می دهد كه نوجوانان بخوبی تربیت پذیر هستند و اگر نابسامانی هایی در اخلاق و رفتار برخی از آنان مشاهده می شود ناشی از نبود تربیت صحیح است .
پیامبر اسلام (ص) می فرمایند : به شما در باره ی نوجوانان و جوانان سفارش می كنم زیرا آنان دارای قلبی رقیقتر و فضیلت پذیر تر می باشند.[1] و امام علی (ع) می فرمایند : دل نوجوان مانند زمین خالی از گیاه و درخت است كه هر بذری در آن افشانده شود می پذیرد و در خود می پرورد پس فرزند عزیزم من در آغاز جوانی ات به ادب و تربیت تو پرداختم قبل از آن كه دلت سخت گردد و از پذیرش چیزهای خوب
سرباز زند.[2]

از این جا می توان به نقش حساس و خطیری كه خانواده ها و مربیان در هدایت و تربیت نوجوانان دارند پی برد . اگر ما به وظیفه ی بزرگ خود نسبت به این سرمایه های بی نظیر جامعه به نحوی شایسته توجه نكنیم، باید برای رویارویی با عواقب تلخ غفلت خود آماده باشیم . در آموزشهای دینی ما نیز بر مسئولیت پدران و مادران در تربیت فرزند بسیار تأكید شده است و تصریح شده همچنانكه والدین را بر فرزندان حقوقی است فرزندان را نیز بر والدین خود حقوقی است كه از آنها در مورد این حقوق در پیشگاه الهی بازخواست خواهد شد . در روایات اسلامی آمده است : همچنانكه فرزند عاق پدر و مادر می شود پدر و مادر نیز برای سهل انگاری در انجام وظایف خویش عاق فرزند می شود. [3]

فصل اول

طرح تحقیق

مقدمـه Introduction

یك هدف خوب آن است كه مقصد را به ما نشان دهد و معلوم دارد كه چه هنگام بدان نایل خواهیم شد. امروزه یكی از مشكلات مهم تربیتی در بیشتر مراكز تعلیم و تربیت مسائلی هستند كه بطور مشابه در بسیاری از كودكان و نوجوانان و جوانان سر می زند و این مسایل در نوجوانان و كودكان گسترش یافته و باعث عدم پیشرفت جامعه و افراد جامعه شده است و روز بروز این مسایل و مشكلات در دامنه های وسیعی در تعلیم و تربیت خودش را آشكارتر ساخته است و اگر به علل و عوامل و كنه و ریشه ی این مسایل پرداخته نشود و راههای بوجود آوردن آن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد احتمال آن می رود كه جامعه علاوه بر آن كه پیشرفتی نخواهد داشت سبب انحطاط و انحراف جامعه و از بین رفتن ارزشهای والای انسانی خواهد شد. پیشگامان تعلیم و تربیت هرچند درباره ی این مسایل اندیشیده اند و نظرات و راه حلها و پیشنهاد های متعددی داده اند اما با توجه به اینكه ، این علمای تعلیم و تربیت سالها به فكر ریشه كن ساختن این مسایل بوده اند و پیشرفتهایی نیز حاصل شده است و راه حلهای این علما نیز مؤثر واقع شده است اما با همة این وجود هنوز بسیاری از علل و عوامل و مشكلات و مسایل تربیتی شناخته نشده اند و یا ممكن است علاوه بر علت هایی كه شناخته شده علل تازه و جدیدی افزوده شود و راه حل مناسبی برای این عوامل در نظر گرفته شود.

با توجه به اینكه كودكان نیز از نظر اخلاقی چه در جامعه ای كه زندگی می كنند و یا در چه خانواده ای تربیت یافته اند با هم متفاوت هستند . پس اگر افرادی دارای یك نوع مسایل و مشكلات تربیتی باشند ممكن نیست كه با یك روش به حل مسایل آنان پرداخت و در نتیجه باید جنبه های مختلف و گوناگون به كار برد. لذا با توجه به مطالب فوق برآن شدیم كه با استفاده از مدیران و دبیران مجرب علتهای بی انضباطی را در شهرستان مشهد مورد بررسی قرار دهیم لازم به تذكر است كه این شهرستان در سطح شهر دارای مدارس متعدد می باشد كه این مدارس دارای دبیران مجرب و مدیران با سابقه است كه هر ساله با توجه به میزان رشد جمعیت با تعداد فراوانی از دانش آموزان و نوجوانان با رفتارهای بخصوص و متفاوت درگیر هستند و راه حلهای آن را با توجه به تفاوتهای فردی هر دانش آموز به مورد اجرا می گذارند.

امیدواریم كه بررسیهایی كه در این تحقیق انجام خواهیم داد راهگشای حل بسیاری از مسایل مختلف تربیتی در این منطقه باشد.

عنوان كامل موضوع تحقیق

علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد ناحیه 7 مدارس راهنمایی دارالعلم و حضرت بقیه الله.

ضرورت و اهمیت مسئله

از آنجا كه تعلیم و تربیت سالم در سایة آرامش و امنیت و ایجاد خود نظمی در كودكان و نوجوانان می باشد و این نوع تعلیم و تربیت كه شامل كیفیت تربیت در محیط خانه و مدرسه است و اصولاً نگرش خانواده نسبت به تحصیل جزء فرهنگ خانواده است و بها دادن والدین به درس میزان آرامش و امنیت خانواده در یادگیری كودك اثر دارد و شرایط نامناسب و نامطلوب می تواند موجب محرومیت كودك در یك تعلیم و تربیت مناسب و یا عوامل تحریك كننده ذهنی شود. اگر این مشكلات برطرف نگردد و كودكان از شرایط مساعدتر و تعلیم و تربیت غنی تری برخوردار گردند استعدادهای آنان تا حدود تصور ناپذیری تكامل می یابد.

موضوع انضباط در بین افراد بخصوص در بین نوباوگان و نوجوانان مطرح می شود كه مسیر زندگی خود را تعقیب می كنند و به شخصیت و اخلاق خود شكل می دهند تا بتوانند جاده كمال را بشناسند و در زندگی موفقیت بیشتر و بهتری داشته باشند . معلمان و انسانها به طرقی با این افراد در ارتباط هستند و وظیفة شرعی و قانونی خود می دانند تا این آینده سازان را در این مسیر پر نشیب و فراز هدایت كنند و ناخدایان موفقی باشند تا این كودكان و نوجوانان را به ساحل خوشبختی برسانند.

هدفهای كلی تحقیق :

برای اینكه بتوانیم به علل های مختلف بی انضباطی در این مقطع آشنا شویم از دبیران و دست اندركاران تعلیم و تربیت مدارس راهنمایی این شهرستان كمك گرفته ایم تا بتوانیم با توجه به فرامین ارائه شده و نظر خواهی از آنان در صدد رفع قسمتی از مشكلات برآییم.

فایل دیگر:  اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیت های تكمیلی به رسم هندسی علاقه مند كنم زیر گروه روانشناسی و علوم تربیتی

فرضیه ها :

1ـ عدم آشنایی كادر آموزشی و اداری مدرسه به نیازهای روحی و روانی ، اجتماعی موجب بی انضباطی دانش آموزان می گردد . ( برای اثبات این فرضیه سؤالات 1،2،9،13،15،18 در پرسشنامه آمده است).

2 ـ وجود اختلاف در خانواده و عدم ارتباط صحیح خانواده ها با فرزندانشان و درك آنان موجب بی انضباطی دانش آموزان در مدرسه می گردد. (برای اثبات این فرضیه سؤالات 11 ،12،14 در پرسشنامه قید شده است).

3 ـ عدم وجود مدیران و معلمان متخصص و كار آزموده در مدارس موجب بی انضباطی دانش آموزان می شود.( برای اثبات این فرضیه سؤالات 7 ،20،21 در پرسشنامه آمده است).

4 ـ عدم انعطاف سیستم آموزشی و مقررات خشك و بی روح موجب بی انضباطی می شود.( برای اثبات این فرضیه سؤال 17 در پرسشنامه آمده است).

5 ـ عدم ارتباط صحیح مدرسه ، خانواده و جامعه موجب بی انضباطی می شود. (برای اثبات این فرضیه سؤال 22 در پرسشنامه آمده است).

6 ـ مشكلات حاد خانوادگی ناشی از فقر مالی و ضعف جسمانی و عاطفی و اجتماعی دانش آموزان موجب بی انضباطی می شود.( برای اثبات این فرضیه سؤالات 8 ،10،12 در پرسشنامه آمده است).

7 ـ عدم مطابقت مطالب درسی با نیازهای جسمانی و عاطفی و اجتماعی دانش آموزان موجب بی انضباطی می گردد . (برای اثبات این فرضیه سؤال در پرسشنامه مطرح گردیده است).

8 ـ كمبود فضای آموزشی و آشنا نبودن كادر آموزشی و اداری به مسایل روانشناسی و عدم رعایت عدالت موجب بی انضباطی دانش آموزان در مدرسه می گردد. (برای اثبات این فرضیه سؤالات 1 ،3،4،5،6 در پرسشنامه آمده است).

9 ـ عدم سلامت روانی كاركنان آموزشی و اداری باعث بی انضباطی می گردد. (برای اثبات این فرضیه سؤال 19 در پرسشنامه آمده است).

سؤالات :

1 ـ عدم توجه به شخصیت كودك باعث بی انضباطی می شود ؟

2 ـ دخالت ندادن كودكان در اداره امور جامعه و مدرسه سبب بی انضباطی می شود؟

3 ـ اعمال تبعیض معلمان موجب بی انضباطی می شود؟

4 ـ مجازاتهای بیجا و نامناسب موجب بروز رفتار ناشایست می گردد؟

5 ـ اعمال تبعیض كاركنان مدرسه عامل مؤثری در بروز بی انضباطی می شود؟

6 ـ تشویق بیجا و نامناسب موجب بی انضباطی می گردد؟

7 ـ عدم توانایی معلم در ایجاد انگیزه باعث بی انضباطی می گردد؟

8 ـ نقص یا ضعف جسمانی دانش آموز باعث بروز رفتارهای ضد اجتماعی می شود؟

9 ـ ناهنجاریهای روانی كودك سبب بی انضباطی می شود؟

10 ـ فقر مالی و اقتصادی كودك باعث بی انضباطی می شود؟

11 ـ اختلافات خانوادگی باعث رفتارهای ضد اجتماعی می گردد؟

12 ـ احساس طرد شدگی كودك از خانواده باعث بی انضباطی می شود؟

13 ـ محبت بیش از حد در خانه و بی توجهی در مدرسه باعث بی انضباطی می شود؟

14 ـ عدم پذیرش از طرف وجود نامادری و یا ناپدری سبب بی انضباطی می شود؟

15 ـ میل به خودنمایی و ابراز وجود كودك باعث بی انضباطی می شود ؟

16 ـ عدم درك محتوای مطالب درسی موجب بی انضباطی می شود ؟

17 ـ عدم انطباق مقررات مدرسه با ویژگیهای سنی كودك باعث بی انضباطی می شود ؟

18 ـ میل به آزادی فطری كودك سبب بی انضباطی می شود ؟

19 ـ شخصیت معلم در بروز رفتار ناشایست مؤثر است ؟

20 ـ وجود مدیران و معاونان كم سابقه سبب بی انضباطی می شود ؟

21 ـ عجله در تصمیم گیری ها باعث بروز رفتار بی انضباطی می شود ؟

22 ـ عدم كمبود روابط والدین با مدرسه سبب رفتار ناشایست می گردد؟

23 ـ فضای فیزیكی كلاس و ساختمان مدرسه باعث بی انضباطی می شود ؟

24 ـ اگر موردی یا پیشنهادی دارید بنویسید.

محدودیتها و حدود مطالعه

ـ از لحاظ قرار دادن پرسشنامه ها در اختیار معلمین با مشكل مواجه شدیم چون با برگزاری امتحانات نوبت دوم دانش آموزان روبرو شدیم.

ـ عدم دقت معلمین در پاسخگویی به سؤالات

ـ عدم همكاری بعضی از معلمین در این مورد

ـ عدم وجود ابراز دقیق اندازه گیری

تعاریف و اصطلاحات و مفاهیم خاص

1ـ بی انضباطی :

منظور از مشكلات انضباطی رفتاری است كه بنحوی با مقررات مدرسه در تضاد بوده و نظم مدرسه را تهدید و مختل نماید از جمله این رفتارهای شایع تأخیر ورود به مدرسه ، آزار و اذیت سایر دانش آموزان ، گفتن سخنان ركیك و فحش دادن به آنها ، سخن گفتن و صدا در آوردن نابهنگام در كلاس و موقع تدریس معلم ، تخریب اموال مدرسه و … می باشد.

2 ـ رفتارهای ناشایست كه عبارتند از :

الف ـ پرخاشگری : واكنش كلی نسبت به ناكامی است هرچند افراد همیشه پاسخهای پرخاشگرانه ی آشكار از خود نشان نمی دهند و آنها را در وجود خود سركوب می كنند.

ب ـ اضطراب :یك ناراحتی دردناك ذهنی درباره ی پیش بینی یك تهدید و یا ناخوشی در آینده است.

ج ـ بزهكاری :بزهكار كسی است كه متهم به ارتكاب رفتار ضد اجتماعی و یا قانون شكنی می باشد.

د ـ ناكامی :عبارت است از حالت یك موجود زنده است هنگامی كه ارضای رفتار برانگیخته دشوار و یا غیر ممكن می گردد و یا در راه رسیدن به یك هدف با مانعی برخورد می كند.

هـ ـ فرار از مدرسه :كه با بزرگتر شدن كودكان بیشتر جنبه ناسازگاری پیدا می كند .[4]

و ـ دروغگویی و …

3 ـ اعمال تبعیض از سوی كاركنان مدرسه :

عبارت است از دوگانگی در برخورد نسبت به دانش آموزان است كه از سوی مدیر ، معاون معلمین و حتی مستخدمین اعمال می شود. آنان با برخوردهای مختلف خود نسبت به هر دانش آموز در مقابل یك عمل و كار مشابه باعث بروز بی انضباطی می شوند.

4 ـ نقص عضو یا ضعف جسمانی :

منظور دانش آموزانی است كه دارای نقص جسمانی هستند مثل لكنت زبان و … از طرف دیگران در كلاس مورد تمسخر و دست انداختن قرار می گیرند كه خود باعث بی انضباطی است و كودك دارای نقص عضو بخاطر پوشاندن عیب خود دست به كارهای خلاف مقررات می زند.

5 ـ ضد اجتماعی :

بعضی بروز رفتارهایی كه با قوانین مدرسه و جامعه مغایرت داشته باشد نظیر خرابكاری وسایل عمومی و افراد سایكوپات .

6 ـ ناهنجاریهای روانی :

ناهنجاریهای روانی كودك سبب بی انضباطی می شود مانند فرار از مدرسه ، عدم علاقه به تحصیل و عقب ماندگیهای ذهنی و درسی .

بررسی تجربیات و مطالعات قبلی

1 ـ استفاده از كتاب روانشناسی نوجوانان و جوانان نوشته دكتر سید احمد احمدی .

2 ـ پایان نامه آقایان قاسم شاملوییان ـ محمد علی ذوالفقار .

3 ـ استفاده از كتاب تعلیم و تربیت و مراحل آن نوشته دكتر غلامحسین شكوهی .

4 ـ مجلات معلم.

5 ـ ماهنامه تربیت.

متغیرها و تعاریف عملی آنها

تعریف متغیر :

واژه ی متغیر از ریاضیات و فیزیك اخذ شده لیكن در علوم اجتماعی معنای وسیعتری دارد. متغیر به صفتی اطلاق می شود كه از فردی از افراد جامعه به فرد دیگر از همان جامعه تفاوت نماید به عبارت دیگر متغیر حالتی است كه قابلیت جایگزینی تمام عناصر یك مجموعه به هم پیوسته را دارد.

متغیر وابسته :

به صفت یا حالتی اطلاق می شود كه تحت تأثیر متغیرهای دیگر قرار دارد و در مطالعه اجتماعی معمولاً اثر متغیر های دیگر (متغیر مستقل ) بر روی آن بررسی می شود.

متغیر مستقل :

به متغیری گفته می شود كه عامل مؤثر یا اثر گذار در متغیر وابسته مورد نظر است.

روشهای جمع آوری اطلاعات

غرض جمع آوری اطلاعات درباره ی مسئله پژوهش شرایط و عواملی است كه در این تحقیق قصد مطالعه آن را داریم كه پژوهش توصیفی مانند عكس برداری از ابعاد گوناگون یك ارگانیسم یا یك پدیدة عینی است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه كه قسمتهای مختلف در آن گنجانده شده است و شامل 24 سؤال 2300 سؤال بسته و یك سؤال باز به عنوان پیشنهاد می باشد و در حدود 70 پرسشنامه تهیه گردیده است.

منابع داده ها

پاسخ پرسشنامه هایی كه بوسیله ی دبیران مدرسه راهنمایی دارالعلم در اختیار ما قرار گرفته است و همچنین شاهدات عینی رفتارهای مختلف دانش آموزان ، مطالعات كتب روانشناسی و غیره.

روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده از روش آمار توصیفی و درصد گیری آماری و جداول ستونی و دایره ای انجام شده است.

توصیف ابزارها و وسایل جمع آوری داده ها

چون موضوع مورد بررسی از نوع پژوهش توصیفی نیز می باشد لذا پرسشنامه جهت دبیران مدارس راهنمایی دارالعلم و بقیه ا… در قالب 24 سؤال تهیه گردیده و در اختیار آنان گذاشته شده است لازم به تذكر است كه 23 سؤال آن بصورت 4 گزینه ای (پاسخهای بسته ) انتخاب و یك سؤال باز نیز مطرح
كرده است .

جمعیت آماری

حدود 700 دانش آموز در مدارس راهنمایی دارالعلم و بقیه ا… می باشند كه جمعیت آماری ما را تشكیل داده اند.

جمعیت نمونه

در سطح شهرستان 2 مدرسه راهنمایی پسرانه با جمعیت حدود 700 نفر دانش آموز وجود دارد كه انتخاب گردیده اند.

وسیله تحقیق

استفاده از كتب و مجلات مختلف و همچنین پرسش از دانش آموزان و دبیران مدارس در این مورد .

متن تحقیق

علل بی انضباطی دانش آموزان در دوره ی راهنمایی :

آغاز بلوغ نوجوان عملاً در دوره ی راهنمایی است و همچنین تلاش نوجوان در جهت تشخص طلبی اساسی ترین مشخصه رشد در این مرحله است به همین جهت آنچه در این دوره در درجه اول اهمیت قرار دارد تربیت عقلی نیست ، تربیت خلق و خوی یا تربیت شخصیت است.

ولی چنانچه می دانیم در دوره ی راهنمایی تحصیلی نیز مانند دوره های دیگر به تربیت عقل نوجوان توجه خاص مبذول می شود و تربیت شخصیت همچنان مورد غفلت است بنابراین اصول آموزش و پرورش در این دوره باید به وضع دانش آموزان بطور مطلوب كمك نمود.

بیان مجدد مسئله

علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی

توصیف روشهای بكار گرفته شده

از روش توصیفی و درصد گیری آماری استفاده نموده و بصورت نمودار دایره أی و ستونی مشخص شده است.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد ” نمودید تشکر می کنیم

فایل – علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد – با برچسب های زیر مشخص گردیده است:
علل بی انضباطی دانش آموزان;تربیت و ارشاد دانش آموزان

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *